מתן תורה הוא מעין ברית נישואין בין אלוהים לבין עם ישראל.
לכבוד ברית הנישואין הזו חוברה כתובה מיוחדת. ר' ישראל נג'ארה, מגדולי הפייטנים, אשר חי במאות ה-16-17, חיבר פיוט מיוחד, שבמרכזו הכתובה שבין אלוהים וכנסת ישראל.
אם אתם חושבים שהפיוט של ר' ישראל נג'ארה "יבש" וטכני, כמו נוסח הכתובה המסורתית המוכרת, תתכוננו להיות מופתעים.
"ירד דודי לגנו לערגות בשמו
להתעלס עם בת נדיב ולפרוש עליה סכת שלומו"
כך פותח נג'ארה את הפיוט, שכתוב בתעוזה יוצאת דופן. במקום תיאורים משמימים של הסכומים ששילם החתן עבור הכלה, אנחנו מוצאים תיאורי אהבה יפים ועדינים, והתחייבויות על התחדשות רוחנית בתורה ועל יראת שמים. תראו כמה יפה יכולה להיות כתובה!
כמו כל חידוש, הפיוט עורר גם ביקורת כלפי נג'ארה: בן דורו, מנחם די לונזאנו, כתב כי נג'ארה "התיר עצמו לומר ל-ה' יתברך כל מה שהנואפים אומרים זה לזה" (מתוך ספרו "שתי ידות", דף קמב).
תקראו ותשפטו בעצמכם:
ירד דודי לגנו (כתובה לחג השבועות) / ר' ישראל נג'ארה (צפת, המאה ה-16)
ירד דודי לגנו לערגות בשמו
להתעלס עם בת נדיב ולפרוש עליה סכת שלומו
אפריון עשה לו המלך שלמה
שרפים ואופנים נטש ופרשיו ורכבו
ובין שדי אילת אהבים שם מסבו
ביום חתנתו וביום שמחת לבו
רעיתי יונתי באי אתי לדביר ואולם
כי למענך אעזב כל המוני מעלה וחילם
וארשתיך לי לעולם
אמרה אימה את שמעת דוד שמעתיהו
ואהבת עולם אהבתיהו
ישקני מנשיקות פיהו
לחפה נתרצתה מחולת המחנים
וכנגד נעשה ונשמע לקחה ששים רבוא עדי עדיים
בחדש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים
ויהי הקשר אמיץ עם עם זו קנה בסיני
ואת ספר המקנה והחתום אקרא באזני המוני
הנה היא כתובה לפני
בששי בשבת אגיד את הרשום בכתב הנשתון
יום להנחיל אוהביו תורה אל חי נתכון
ששה ימים לחדש סיון
ביום מסיני בא וזרח משעיר אל נעלם
הופיע מהר פארן על מלכי גוים כלם
בשנת אלפים וארבע מאות וארבעים ושש לבריאת עולם
למנין שאנו מונין וקהל עדתי בכל תפוצותיה
פה בארץ הלזו ביד אל נתלו אשיותיה
כי הוא על ימים יסדה ועל נהרות יכוננה
איך החתן שר שרים ונגיד נגידים
יחיד ומיחד הוא מושיב יחידים
חכו ממתקים וכלו מחמדים
אמר ליקרה ונעימה הבת רבת מעלות
נשאה חן בעיניו מכל הנשים והבתולות
יפה כלבנה ברה כחמה אימה כנדגלות
ימים רבים תהיי לי ואני אליך לגואל
הנה שלחתי לך פקודים נחמדים מזהב על יד יקותיאל
הוי לי לאנתו כדת משה וישראל
ואנא אוקיר ואזון יתיכי ואכסה
כי אהיה עמך למסתור ולמחסה ולמכסה
והוכן בחסד כסא
ויהיבנא ליכי מהר בתוליכי
תורת חכם מקור חיים תחיי את ובניכי
הרופא לכל תחלואיכי הגואל משחת חייכי
וצביאת כלתא דא והות ליה לאנתו
וברית עולם לקשר אמיץ ביניהם שות שתו
יומם ולילה לא ישבתו
וצבי חתנא דנא והוסיף על עקר כתבתה
מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש באוריתא
וספרא וספרי ואגדה ותוספתא
הקדים לה בתורת מקדם רמ"ח מצות עשה מהן לא ימישון
כי אותם יום יום ידרושון
את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון
ועוד כתב לה בתורת מאחר מצות לא תעשה נקדשו
למנין שלש מאות וששים וחמשה פשו
מעשים אשר לא יעשו
ודא נדוניא דהנעלת ליה כלתא דא לעלות ולראות
מאת אביה אדון הנפלאות
לב לדעת ואזנים לשמוע ועינים לראות
נמצא סך הכל בין כתבה ונדוניא וחקר כבודם
ותוספת ומאחר ומקדם
את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם
ורצה החתן לזכות את ישראל עם גורלו
ולהעלות נכסים אלו בפרי ישוה לו
שאם פחתו פחתו לו ואם הותירו הותירו לו
וקבל עליו החתן אחריות שטר כתבה
לאתפרעא מכל שפר ארג נכסין איש לא יהנה בה
מחץ ראש על ארץ רבה
וקבלו תרויהון תנאים נאים הכל בכתב נאספו אסוף
כל אחד מהם כאשר יכסוף
תנאי בית דין מראש ועד סוף
מעשה ידיה לו ועליו כל תכשיטיה
בלילה שירה עמה וביום חוט של חסד משוך עליה
תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה
והירשה כמנהג דת ודין על לוח חרותה
מטובה הצפונה לצדיקים עין לא ראתה
עלה נעלה וירשנו אותה
והדירה תורה בקרן זוית מעונה
כל הרוצה לטול יטול סחרה ואתננה
וממדבר מתנה
ושלא ישא אשה אחרת עליה מילדי נכרים הנלוזות
כי אם בבת שעשועים ידבק ואותה ישים בלב ובחזות
לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת
ושלא יניחנה מתוך כעס והתרשלות
ולא יאכל עמה לחם עצלות
נוהג בחכמה ולאחוז בסכלות
ושלא ימשכן כלי חמדה ולא ימכור
אך להרבות ספרים תמיד יזכור
אמת קנה ואל תמכור
ושלא יצא למקום רחוק או בים ישים נתיבו
כי אם ספר תורה מנח נגד לבו
והיתה עמו וקרא בו
וכל התנאים הללו שרירים וקימים
כצבא השמים בשחק נרשמים
לעדי עד ולעולמי עולמים
ונשבע החתן לקים כל דבר להמונו
ולהנחיל יש לאוהביו ולעושי רצונו
נשבע אדני בימינו
וקנה החתן קנינים חמשה
ומהם תורה ותעודה וסגלה מארשה
והוציא את האבן הראשה
יראו צדיקים וישמחו ויאכלו את פרים
בתעודה ארכה מארץ מדה ורחבה מני ים
והכל שריר ובריר וקים
ויקם עדות ביעקב ותורה שם בישראל במרץ
ואמר להקים גדריה מאין פורץ פרץ
ואעידה לי עדים נאמנים את השמים ואת הארץ
ישמח חתן עם כלה לקחה לו לגורלו
וישמח לב כלה בבעל נעוריה ותאמר למהללו
אשרי העם שככה לו
נוסח הפיוט מתוך אתר "הזמנה לפיוט".
רב חילונית הומניסטית. במסגרת "פעימות: טקסי חיים" אני עורכת בארץ ובחו"ל טקסים יהודיים הומניסטיים חילוניים ייחודיים, המשלבים בין תרבות ישראל לאמירה אישית, ונבנים במיוחד לפי הצרכים שלכם.
אילו טקסים?
טקסי מעגל החיים (קבלת פנים לתינוק/ת, בת/בר מצווה, נישואין, לוויות ואזכרות)
אירועי לוח השנה העברי (קבלות שבת, סדר ט"ו בשבט, סדר יום העצמאות, ראש השנה ועוד)
מה עוד?
כתיבת תוכניות לימודים וסדנאות יצירתיות
הנחיית קבוצות לומדות
הדרכה ובניית השתלמויות במגוון נושאים
סדנאות "להינשא בגאווה" המיועדות לזוגות מהקהילה הגאה לקראת מיסוד זוגיות.
www.peimot.net